Στην Πριμέρα «στοχεύουν» οι Κινέζοι!

Η «κινεζική εισβολή» στο παγκόσμιο ποδόσφαιρο συντάραξε τα ευρωπαϊκά ύδατα, δημιουργώντας ξαφνικά έναν ισχυρό αντίθετο πόλο από την Ανατολή. Από τα «θηριώδη» κύματα που δημιουργήθηκαν αλλάζοντας τα μεταγραφικά δεδομένα και επαναπροσδιορίζοντας τις οικονομικές συμφωνίες, ξέφυγαν μερικά απόνερα που ετοιμάζονται –πιθανώς– να αλλάξουν την ποδοσφαιρική δομή της Βαρκελώνης. Ισως να μην υπάρξει ριζική αλλαγή, αλλά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, είναι έτοιμα να δαπανηθούν στη λιγότερο λαμπερή ποδοσφαιρική πλευρά της Βαρκελώνης, αυτήν της Εσπανιόλ.

Λίγους μήνες πριν, η διοίκηση της ισπανικής ομάδας, αντιμετωπίζοντας δυσεπίλυτα οικονομικά προβλήματα με χρέη που άγγιζαν τα 200 εκατομμύρια ευρώ, πώλησε το 54% των μετοχών της στην κινεζική εταιρεία Ράσταρ Γκρουπ για 60 εκατομμύρια ευρώ. Στόχος της νέας διοίκησης, είναι η Εσπανιόλ να βρεθεί στο Τσάμπιονς Λιγκ μέσα στην επόμενη τριετία. Βάσει του πλάνου που καταρτίζεται, χρειάζεται σημαντική δουλειά και κυρίως πίστη σε συγκεκριμένο πλάνο. Η διοίκηση της Εσπανιόλ δεν στοχεύει να ακολουθήσει ένα αντίστοιχο παράδειγμα της Παρί Σεν Ζερμέν ή της Μάντσεστερ Σίτι που θα περιελάμβανε αλόγιστη σπατάλη χρημάτων και φιλοδοξεί μέσω ενός σωστού προγραμματισμού, να κάνει μια ομάδα που από τις μεσαίες θέσεις του πρωταθλήματος θα ανέβει στις πρώτες.

Η Ράσταρ δεν είναι η μόνη ασιατική εταιρεία που δραστηριοποιείται στην ισπανική ποδοσφαιρική αγορά γενικώς, δεδομένου ότι οι Ισπανοί αναζητούν επενδυτές και τρόπους να προσεγγίσουν μια τηλεοπτική συμφωνία, ανάλογη της Πρέμιερ Λιγκ που θα της αποφέρει το ιλιγγιώδες ποσό των 5,1 δισ. ευρώ.

«Το γεγονός ότι πολλοί επενδυτές από την Ασία προτίθενται να χρηματοδοτήσουν τη Λίγκα της Ισπανίας είναι πολύ θετικό για όλους μας», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Εσπανιόλ, Ραμόν Ρομπέρτ, μιλώντας στο AFP. «Η Κίνα έχει πολύ μεγαλύτερο πληθυσμό από την Ευρώπη. Αυτό μεταφράζεται σε πολλούς υποστηρικτές, περισσότερους καταναλωτές και σηματοδοτεί την ταυτόχρονη αύξηση του ενδιαφέροντος για το ισπανικό πρωτάθλημα, κάτι που είναι φανταστικό», κατέληξε ο Ρομπέρτ. Ασιάτες επενδυτές βρίσκονται και σε άλλες ισπανικές ομάδες, όπως η Ατλέτικο Μαδρίτης και η Βαλένθια.

Τους τελευταίους μήνες, όσο η μεταγραφική περίοδος του κινεζικού πρωταθλήματος ήταν σε εξέλιξη, το ρεκόρ της ακριβότερης μετακίνησης «έσπασε» τέσσερις φορές και ο συνολικός τζίρος έφτασε στο ποσό των 331 εκατομμυρίων ευρώ.

Προσπαθώντας να εξηγήσει την απότομη επενδυτική δραστηριότητα της Ασίας γενικότερα και της Κίνας ειδικότερα, προς το ποδόσφαιρο, ο καθηγητής Αθλητικών Επιχειρήσεων του πανεπιστημίου του Σάλφορντ Σάιμον Τσάντουικ τονίζει: «Οι επενδύσεις στο ποδόσφαιρο δεν στοχεύουν σε κάποια οικονομική επιστροφή. Περισσότερο αποσκοπούν στη δύναμη, την επιρροή και αποδοχή που δημιουργείται μέσω αυτού του εγχειρήματος». Ο κ. Τσάντουικ προσθέτει πως «πολλοί επιχειρηματίες γνωρίζουν πως αρκετές ευρωπαϊκές ομάδες δεν έχουν κέρδη. Επενδύοντας όμως σε αυτές, στέλνουν το σωστό μήνυμα προς την κινεζική κυβέρνηση. Από εδώ και στο εξής, όποιος προσπαθεί να επενδύσει στο εσωτερικό της Κίνας και έχει σχέση με το ποδόσφαιρο θα έχει πιθανότατα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα».

Το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας προσπάθησε να δώσει κίνητρα σε εγχώριους επενδυτές προκειμένου να ασχοληθούν περισσότερο με το ποδόσφαιρο, ούτως ώστε να υπάρξει άμεση βελτίωση του επιπέδου του αθλήματος: αρχικώς, εξασφαλίζοντας ένα πλουσιοπάροχο τηλεοπτικό συμβόλαιο. Αλλωστε, οι ομάδες στις οποίες έχουν μεταγραφεί πολλοί γνωστοί παίκτες που αγωνίζονταν στην Ευρώπη, δεν προϋπήρχαν ως ποδοσφαιρικοί σύλλογοι, αλλά είναι δημόσιες εταιρείες που διαθέτουν πλέον και ποδοσφαιρική ομάδα.

Οι ισπανικές ομάδες και η ομοσπονδία εμφανίζονται έτοιμες να εκμεταλλευτούν αυτή τη συγκυρία. «Δεν είναι φούσκα, είναι κάτι που δουλεύεται, αναπτύσσεται, εξελίσσεται και αποτελεί μια πολύ ισχυρή αγορά», τόνισε ο πρόεδρος της ισπανικής Λίγκας, Χαβιέ Τεμπάς, σχολιάζοντας την μεταγραφική πολιτική των συλλόγων.

Η ισπανική ομοσπονδία ποδοσφαίρου έστειλε τον περασμένο Φεβρουάριο 36 προπονητές να διδάξουν ποδόσφαιρο σε κινεζικά σχολεία, ενώ το πρόσφατο ντέρμπι της Μπαρτσελόνα με τη Ρεάλ Μαδρίτης προβλήθηκε σε 30 αίθουσες κινηματογράφου σε Σαγκάη και Πεκίνο. Ολες αυτές οι δράσεις εντάσσονται στο σχέδιο της κυβέρνησης για περαιτέρω ανάπτυξη του αθλήματος μέσω (και) περιφερειακών ενεργειών. Το πλάνο είναι τριετές και τα πρώτα αποτελέσματα έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται…