Mukbang: Μήπως η διαδικτυακή «τρέλα» φανερώνει… βαθιά μοναξιά;

Μέσω των reality, που κυριαρχούν εδώ και χρόνια στην μικρή οθόνη, ο σύγχρονος τηλεθεατής έχει συνηθίσει πλέον να παρακολουθεί ανθρώπους να μην κάνουν ουσιαστικά… τίποτα.
Είτε πρόκειται για το Big Brother είτε για άλλα προγράμματα αυτού του είδους, οι συμμετέχοντες καλούνται συχνά να σκοτώσουν την ώρα τους μέσα σε ένα σπίτι, βλέποντας τηλεόραση, τρώγοντας, ή συζητώντας επί ώρες ολόκληρες ανούσια πράγματα, μέχρι να φτάσει η μέρα του τελικού.Με το Ίντερνετ να έχει μπει για τα καλά στα χωράφια της τηλεόρασης, εκτοπίζοντάς την στις προτιμήσεις μεγάλης μερίδας του πληθυσμού ως προτιμώμενο μέσο ψυχαγωγίας, ήταν λογικό και επόμενο οι «διάδοχοι» αυτών των προγραμμάτων να έχουν διαδικτυακή μορφή. Ένας από αυτούς φαίνεται ότι είναι και τα  βίντεο που έκαναν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στη Δύση πριν μερικά χρόνια και εξαπλώθηκαν σαν «ιός» στο παγκόσμιο Web.

SINGAPORE CURRY SHRIMP SPICY NOODLES MUKBANG | Eating Show

Για όσους δεν γνωρίζουν ακριβώς περί τίνος πρόκειται, τα mukbang βίντεο είναι κλιπ στα οποία ένα άτομο τρώει (συνήθως) τεράστιες ποσότητες φαγητού, αλληλεπιδρώντας ταυτόχρονα με το κοινό του. Η παράξενη αυτή μόδα ξεκίνησε φυσικά από τη Νότια Κορέα, εξ ου και η ονομασία του trend που προέρχεται από τις κορεάτικες λέξεις για το «φαγητό» και τη «μετάδοση». Τα τελευταία χρόνια, η «τρέλα» του mukbang έχει κατακτήσει και τη Δύση, με τους πιο διάσημους YouTubers να τη δοκιμάζουν συγκεντρώνοντας εκατομμύρια views, και πολλούς χρήστες να είναι διατεθειμένοι ακόμα και να πληρώσουν σημαντικά ποσά, για να παρακολουθήσουν άλλα άτομα να τρώνε σε εξειδικευμένες πλατφόρμες.
Τι κρύβεται όμως πίσω από τη μανία με τα βίντεο αυτού του είδους; Είναι μια μόδα που θα κάνει τον κύκλο της και θα εξαφανιστεί, ή μήπως αυτά τα κλιπ αποκαλύπτουν ένα «ζοφερό» μέλλον για τον τρόπο που θα κοινωνικοποιούμαστε στο μέλλον.

VEGAN MUKBANG Q&A | BIGGEST REGRET, HOW WE MET +DEALING W. HATERS

Σύμφωνα με τον Alice Stride, εκπρόσωπο της εκστρατείας για την καταπολέμηση της μοναξιάς που διεξάγει η βρετανική κυβέρνηση, η δημοφιλία των Mukbang βίντεο είναι ένα ακόμη δείγμα ότι η μοναξιά στις σύγχρονες κοινωνίες έχει λάβει τρομακτικές διαστάσεις. Όπως επισημαινει στον Guardian, ενώ στο παρελθόν η κατανάλωση φαγητού ήταν κατά κύριο λόγο «κοινωνική δραστηριότητα», πλέον τα μοναχικά γεύματα αποτελουν τον κανόνα για εκατομμύρια ανθρώπους που ζουν μόνοι. Μόνο στη βρετανία, τα «νοικοκυριά ενός ατόμου» αναμένεται να φτάσουν τα 1,7 εκατομμύρια μέχρι το έτος 2039. «Η μοναξιά είναι άκρως προσωπική υπόθεση, οπότε είναι δύσκολο να προσδιορίσουμε εάν η δημοφιλία αυτών των βίντεο σχετίζεται με την αύξηση της μοναξιάς. Ωστόσο είναι λογικό να συμπεράνουμε ότι πολλοί άνθρωποι θα νιώθουν ανακούφιση και παρηγοριά βλέποντας κάποιον άλλον να ετοιμάζει ένα γεύμα και να το τρώει, ιδίως αν αυτά τα άτομα ζουν μόνα για μεγάλο διάστημα», εξηγεί η Stride στη βρετανική εφημερίδα.

Όπως επισημαίνει η ίδια, είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι κάποιοι νέοι μπορεί να επιλέγουν να παρακολουθούν ανθρώπους να τρώνει, παρά να μαγειρεύουν με φίλους ή να βγαίνουν για φαγητό με παρέες.

DOMINOS PIZZA & 40 WINGS MUKBANG

Ωστόσο στις μεγαλύτερες ηλικίες, η τηλεοπτική «εκδοχή» του Mukbang, που δεν είναι άλλη από τα προγράμματα μαγειρικής, μπορεί να έχουν ευεργετική επίδραση στην ψυχολογία, ανακουφίζοντας την μοναξιά που πλήττει ένα τεράστιο ποσοστό των ηλικιωμένων στην Βρετανία.
Χαρακτηριστικό είναι εξάλλου το γεγονός ότι, με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, ένα στα πέντε άτομα άνω των 70 ετών στη χώρα τρώει σχεδόν όλα τα γεύματα της ημέρας μόνο του.